Ondamed Klinik

Om laserbehandling

Med laserbehandling opnår du med energitilførslen fra laseren en øget blodgennemstrømning i området omkring de muskler, du behandler. Du stimulerer også bortskaffelsen af affaldsstoffer med laseren, hvilket gør den særdeles velegnet til behandling af myoser.

Biostimulerende lasere benyttes  til f.eks.:

• Smertelindring
  • Øge mobiliteten i led og muskler
  • Styrke/forkorte helingsprocessen i forbindelse med skader af forskellig karakter

Sportsskader forekommer desværre langt fra sjældent. Skader der ofte kan tage uger, eller endda måneder, at hele op – og nogle gange tvinger spilleren fra banen resten af sæsonen eller længere.

Og med potientelt alvorlig indflydelse på deres fremtid inden for sporten.

Skader sker inden for alle sportsgrene og på alle niveauer – fra den professionelle sportsudøver, til spilleren i den lokale klub, til forældrene der bare hygger sig med at spille med børnene i baghaven.

Typiske sportsskader:

Fodbold

• Forstuvning af fod/ankel
  • Knoglebrud i fod/ankel
  • Korsbåndsskade

Håndbold

• Forstuvning
  • Knoglebrud
  • Korsbåndsskade
  • Skulderskade

Cykling

• Knæskade
  • Rygsmerter
  • Knoglebrud

Tilbage på banen

Laserterapi accelerer den naturlige helingsproces – ved at forøge produktionen af ATP (energi til cellerne) og derved:
  • Booste immunforsvaret
  • Reducere hævelse
  • Lindre smerte
  • Forøge blodgennemstrømningen
  • … og meget mere
Kort sagt hjælpe sportsudøveren til at få det bedre – og komme tilbage på banen – hurtigere. Laserterapi er derfor en fremragende terapiform for behandlere inden for sportsmedicin samt andre behandlere der ser patienter med sportsskader. Desuden peger mere og mere research på at laserbehandling før sportsudøvelse kan være en fordel: i form af forøget præstationsevne samt mindre træthed og hurtigere bedring efter sportsudøvelse.

Accelereret naturlig heling

Typiske eksempler fra behandlere, som benytter laserterapi i deres klinik:
  • Forstuvning heler på 6-8 dage
  • Knoglebrud heler på 2-3 uger
  • Senebetændelse heler på 3-4 uger
  • Springerknæ heler på 3-4 uger
  • Fibersprængning heler på 6-8 dage

Smertebehandling

Kategori: behandling med laserterapi Smertebehandling kan foregå på mange måder, afhængig af smertens karakter og styrke. En af de metoder, der har vist sig meget effektiv, er smertebehandling med laserterapi. Den smertedæmpende virkning opstår dels fordi terapien reducerer det problem, som i første instans havde forårsaget smerten. Og dels fordi laserterapien stimulerer kroppens produktion af enkephalin og endorfiner.

Overbelastningsskader

KATEGORI: Behandling med laserterapi Når kroppen overbelastes over en længere periode, så opstår der ofte inflamationer eller betændelsestilstande. Disse tilstande kan ofte enten afhjælpes eller reduceres ved hjælp af laserterapi.

Underkategorier Akutte skader

“Laser har en dramatisk god effekt på akutte skader” siger en dansk fysioterapeut. Det samme gælder naturligvis for PowerLaser. Akutte skader behandles med laser, hurtigst muligt efter at skaden er sket og med passende høj dosis – så opnås de bedste resultater.   Akutte skader opstår, når led og muskler i vores krop udsættes for pludselig overbelastning og dermed brister eller læderes. Menneskekroppen er bygget til selv at hele denne type skader på naturlig vis. Akutte skader som kan behandles med laserterapi er eksempelvis forstuvninger, fibersprængninger, samt skader på ledbånd og korsbånd samt stød, slag og blå mærker.

Overbelastningsskader

Når kroppen overbelastes over en længere periode, opstår der ofte inflamationer eller betændelsestilstande. Disse tilstande kan ofte enten afhjælpes eller man kan reducere symptomerne ved hjælp af laserterapi. Kroniske tilstande Lidelser som leddegigt, slidgigt og piskesmæld er samlet under betegnelsen kroniske tilstande, og de kan alle behandles med laserterapi. Overfladeproblemer Sår, akne, eksem og forkølelsessår er eksempler på overfladeproblemer, som alle kan behandles med laserterapi. Læs mere i artiklerne i denne kategori. Andre tilstande Her finder du en række andre tilstande og lidelser, som ikke passer i øvrige kategorier. De kan alle behandles med laser.